Wyższa Szkoła Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach
Wyższe Baptystyczne Seminarium Teologiczne w Warszawie
W istocie rzeczy
Akademia Platońska
zapraszają na:
Platonizm w metafizyce
/ ontologii
prowadzą: dr Rafał Katamay i dr Janusz Kucharczyk
W związku z agresją Federacji Rosyjskiej na Ukrainie zawiesiliśmy nasz cykl seminariów „Platonizm w metafizyce/ontologii”, planując jednocześnie jego realizację w późniejszym terminie, tak jak to było w 2020 roku w przypadku cyklu „U podstaw rzeczywistości”, który przerwaliśmy na rzecz „Filozofii wobec pandemii”.
2 | tymczasowo zawieszone | Platonizm w matematyce
Jak istnieją liczby?
Gościnnie dr hab. Zbigniew Król z Politechniki Warszawskiej
Link do seminarium: wysyłany mailowo. Poproś o dostęp: platonizm@wszop.edu.pl
3 | tymczasowo zawieszone | Platonizm w fizyce
Czym ostatecznie jest materia? (współczesne pojęcie materii i tajemnica Platońskiej chory)
4 | tymczasowo zawieszone | Platonizm w biologii
Gatunek: ludzka systematyka czy natura organizmów?
5 | tymczasowo zawieszone | Platonizm w ontologii
Czym jest byt według Platona? (spór o znaczenie czasownika „być” – Ch.H. Kahn vs L. de Rijk)
1 | 15.02.2022 | 18:00-19:00 | Platonizm w aksjologii
Jak istnieją wartości? (M. Scheler, N. Hartmann, R. Ingarden)
Gościnnie dr Alicja Pietras z Uniwersytetu Śląskiego
Fedon, 76d-79a
Parmenides, 130b-131a
Fileb, 64c-67b
Tekst grecki: Perseus »
Ch.H. Kahn, Prezentacja teorii idei, w: tenże, Platon i dialog sokratyczny, Warszawa 2018, s. 523-583.
M. Scheler, Dobra a wartości, w: W. Galewicz (red.), Z fenomenologii wartości, Kraków 1988, s. 46-59.
A. Węgrzecki, Scheler, Warszawa 1975.
J. Galarowicz, Fenomenologiczna etyka wartości (Max Scheler – Nicolai Hartmann – Dietrich von Hildebrand), Kraków 1997.
P. Orlik, Fenomenologia świadomości aksjologicznej (Max Scheler – Dietrich von Hildebrand), Poznań 1995.
N. Hartmann, Problem wartości w filozofii współczesnej; O pozycji wartości estetycznych w systemie wartości w ogóle, w: W. Galewicz, dz. cyt., s. 299-320.
N. Hartmann, O idealnej samoistności wartości, w: W. Galewicz (red.), Z fenomenologii wartości, Kraków 1988, s. 85–101.
W. Galewicz, N. Hartmann, Warszawa 1987.
Z. Zwoliński, Byt i wartość u Nicolaia Hartmanna, Warszawa 1974.
A. Pietras, W stronę ontologii Nicolaia Hartmanna i Martina Heideggera postneokantowskie projekty filozofii, Kraków 2012.
J. Makota, Filozofia wartości według Nicolaia Hartmanna tekst »
R. Ingarden, Czego nie wiemy o wartościach, w: tenże, Studia z estetyki, t. 3, Warszawa 1970, s. 220-257.
R. Ingarden, Uwagi o względności wartości, w: tenże, Studia z estetyki, dz. cyt., s. 207-219. tekst »
W. Stróżewski, Wartość jako sposób istnienia, w: P. Duchliński (red.) Dziedzictwo etyki współczesnej. Aksjologia i etyka Romana Ingardena i jego uczniów. Studia i rozprawy, Kraków 2015, s. 23-30.
A. Półtawski, Wartości a ontologia Ingardena, tekst »
J. Makota, Wartości estetyczne a wartości moralne w filozofii Romana Ingardena, tekst »
„W świecie wszystko jest tak, jak jest, i dzieje się, jak się dzieje; nie ma w nim żadnej wartości – a gdyby nawet była, to nie miałaby wartości.” Przyjęcie tej tezy Ludwiga Wittgensteina uniemożliwia podjęcie dyskusji o istnieniu (w świecie) wartości. Takie podejście wydaje się być pokłosiem argumentacji, która za sprawą Hume’a, Kanta i Moore’a traktowała przejście od „tak jest” do „tak powinno być” za błąd naturalistyczny. Czy można więc mówić o wartościach w kontekście ontologii, czyli ich istnienia, tak jak to czyniła dawna metafizyka, uznając, że wartość (dobra) przysługuje każdemu bytowi (ens et bonum convertuntur) czy nawet stanowi coś poprzedzającego byt (epekeina tes ousias)? Czy można, ale też jak można o nich mówić współcześnie na gruncie ontologii? Czy pozostaje nam tylko zgoda (i to nie powszechna), że „wartości nie istnieją, ale obowiązują” (Rickert)?
Willard van Orman Quine stwierdza, że na podstawowe pytanie ontologii „co istnieje?” można w prosty sposób odpowiedzieć: „Wszystko”. Wcześniej Alexius Meinong rozszerza koncepcję ontologii jako teorii bytu, skoncentrowanej dawniej na tym, co (naprawdę) istnieje, zastępując ją teorią przedmiotu, czyli wszelkich przedmiotów, w tym intencjonalnych i będących korelatami ludzkiego umysłu. W kontekście tak bogatej ontologii pytanie o istnienie wartości traci sens, nabiera natomiast znaczenia pytanie jak istnieją wartości, a także czym są i jaka jest ich struktura.
Jeśli jedno z klasycznych określeń wartości jako przedmiotu ludzkiego dążenia, zachwytu, aprobaty, wiąże ze sobą przedmiot i podmiot, to w zależności od tego na co padnie akcent, można mówić o obiektywnym lub subiektywnym sposobie istnienia wartości. Platonizm w swych różnych odmianach, począwszy od filozofii ucznia Sokratesa akcentował pierwsze podejście, ale zrozumienie na czym ten obiektywizm miałby polegać jest jednym z największych wyzwań ontologii wartości, która akcentuje ten sposób podejścia.
Chcemy na naszym pierwszym w tym roku seminarium otwierającym cykl „Platonizm w metafizyce/ontologii” przyjrzeć się jednym z najważniejszych interpretacji ontologii wartości z charakterystycznym – jak się wydaje – rysem platońskim, które przedstawili Max Scheler, Nicolai Hartmann i Roman Ingarden. Gościem specjalnym jest dr Alicja Pietras, m.in. autorka książki „W stronę ontologii Nicolaia Hartmanna i Martina Heideggera postneokantowskie projekty filozofii”.