archiwum
2-3 czerwca 2022
Platonizm
w metafizyce
/ ontologii
źródła, dzieje, aktualność, krytyka
Patronat merytoryczny:
Wyższa Szkoła Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach zaprasza na konferencję, która odbędzie się w Katowicach oraz online.
Konferencja w skrócie:
Data: 2-3 czerwca 2022 r.
Miejsce: Katowice, ul. Bankowa 8 i online (aplikacja Teams)
Kontakt: platonizm@wszop.edu.pl
Regulamin: pobierz
Książka
Problematyka konferencji
Platonizm jest jedną z najważniejszych prób rozumienia rzeczywistości, która została ugruntowana w swoich historycznych interpretacjach i przeobrażeniach, ale też jako jedno z podstawowych stanowisk wyjaśniających naturę i istnienie świata, podtrzymywanych aktualnie w filozofii oraz na jej styku z naukami szczegółowymi.
Platonizm w sensie historycznym może oznaczać po pierwsze filozofię samego Platona, po drugie doktrynę platoników, czyli myślicieli, którzy kontynuowali, rozwijali i interpretowali filozofię twórcy Akademii. Warto wspomnieć o współczesnych Platonowi i późniejszych akademikach, jak Eudoksos z Knidos, Speuzyp, Ksenokrates czy Euklides, a dalej przede wszystkim o neoplatonikach doby starożytnej (Plotyn, Porfiriusz, Jamblich, Proklos), myślicielach wczesnego chrześcijaństwa (Orygenes, Grzegorz z Nyssy, Pseudo-Dionizy Areopagita, Augustyn, Eriugena), renesansowych neoplatończykach (Ficino, Pico della Mirandola) czy platonikach z Cambridge (Cudworth, More).
W sensie systematycznym platonizm oznacza po pierwsze pewne stanowisko sformułowane już w tzw. „sporze o uniwersalia”, które mówiąc najogólniej stanowi realizm pojęciowy (ante rem) i w tym sensie jest przede wszystkim rozwijany w filozofii matematyki i logiki (Frege, Gödel, Maddy), ale też wśród filozofujących fizyków (Weizsäcker, Penrose) i w ramach różnych interpretacji podnoszących kwestię zależności czy nawet wtórności przedmiotów fizycznych w stosunku do obiektów, struktur czy praw niefizycznych oraz kwestię matematyczności przyrody. Współczesny platonizm może się znacząco różnić od filozofii Platona, zarówno pod względem sposobów istnienia obiektów abstrakcyjnych (transcendentny, immanentny, mentalny, obiektowy, strukturalny), jak i tego, co można do nich zaliczyć (istoty, własności, relacje, obiekty matematyczne, logiczne, typy, zdania, zbiory, wartości logiczne, teorie naukowe, światy możliwe, a nawet postaci fikcyjne).
Po drugie może też oznaczać nurt filozoficzny czy tendencję lub zespół tendencji, którym można przypisywać takie cechy jak przewaga formy oraz ducha nad materią, umysłu czy duszy nad ciałem, jednego nad wielością, stałości nad zmiennością, a priori nad a posteriori, obiektywizmu nad subiektywizmem, uniwersalizmu nad relatywizmem, poznawalności nad sceptycyzmem. Po trzecie wreszcie platonizm oznacza bardziej lub mniej wyraźne nawiązania i wątki platońskie w różnych szkołach i u poszczególnych filozofów, jak szkoła marburska (Cohen, Natorp), Husserl, Whitehead, a nawet można mówić o platonizmie Arystotelesa, Tomasza z Akwinu czy Heideggera.
W sensie historycznym Platon nie musiał być zwolennikiem platonizmu – sam zresztą skrytykował platonizm „miłośników idei” Sofiście i Parmenidesie, a w sensie systematycznym nie musiał przedstawić najbardziej spójnej lub uzasadnionej wersji platonizmu. Można też odrzucać Platonizm (poglądy samego Platona) czy neoplatonizm, a być w jakimś sensie platonikiem (Arystoteles). W historii i współcześnie spotykamy też różne polemiki z określonymi wersjami platonizmu (Natorp) czy w ogóle z platonizmem jako takim (nominaliści, Hume).
Z pewnością w metafizyce najczęściej dyskutowaną w dziejach a także aktualną propozycją platonizmu jest tzw. „teoria idei”, uzupełniana przez „teorię pryncypiów”, głównie za sprawą szkoły tybingeńskiej (Gaiser, Krämer, Szlezák). Teorie te są podstawą wyjaśniania natury i struktury rzeczywistości, a dalej obiektywności jej poznawania, a także obiektywnego obowiązywania wartości, zasad logicznych czy matematycznych, a w teologii mogą tłumaczyć naturę i myśli („Boży konceptualizm”) Absolutu.
W ontologii często dyskutowaną kwestią jest najważniejszy sens bycia, czy jest nim istnienie, istota, tożsamość, prawda. Spór zasadniczo nierozstrzygnięty w ogóle, ale też w stosunku do platonizmu, jak i samej filozofii Platona. W przypadku tej ostatniej zasadniczy sens bycia był również utożsamiany z obecnością, byciem czysto logicznym czy nieobiektowym.
Założenia konferencji
Konferencja ma na celu pokazanie historycznej i aktualnej ważności platonizmu w obrębie metafizyki i ontologii, jego różne odczytania opierające się schematycznym czy podręcznikowym ujęciom, jak również jego krytykę i polemiki. Chcemy przyjrzeć się źródłom (przedplatońskim oraz filozofii samego Platona) platonizmu, jego historycznym postaciom i interpretacjom oraz aktualności i krytyce na gruncie metafizyki i ontologii, ale też filozofii matematyki i filozofii przyrody.
Chcemy by konferencja była spotkaniem i wymianą myśli. Nad kwestią, wydaje się, ciągle żywą i istotną, nad tym – mówiąc metaforycznie – co jest „sercem” rzeczywistości, w której żyjemy i którą sami stanowimy. Chcemy w gronie specjalistów poznać i przedyskutować rezultaty badań nad rzeczywistością w kontekście platonizmu, spojrzeć na dzisiejszą myśl z perspektywy platonizmu i na platonizm z perspektywy współczesności.
Konferencja w każdym z dwóch dni podzielona jest na część referatów oraz panel dyskusyjny. Po każdym referacie (20 min.) są przewidziane pytania i dyskusja (10 min.). Panel dyskusyjny kończący każdy dzień konferencji ogniskuje się wokół wybranych tematów (powiązanych z referatami) i stanowi otwartą wymianę myśli, nad ramami której czuwa moderator dyskusji.
Konferencja odbywa się równocześnie fizycznie we WSZOP przy ul. Bankowej 8 w Katowicach, jak i online za pomocą programu Teams. Udział w konferencji może być czynny (referat wraz z publikacją lub sam referat) oraz bierny (z możliwością publikacji).
Publikacja
Przewidziane jest wydanie monografii pokonferencyjnej w wersji papierowej, będącej zbiorem artykułów powiązanych z referatami lub nadesłanych osobno.
Rada naukowa
prof. dr hab. Janina Gajda-Krynicka, Uniwersytet Wrocławski
prof. dr hab. Bogdan Dembiński, Uniwersytet Śląski
dr hab. Zbigniew Danek, Uniwersytet Łódzki
dr hab. Zbigniew Król, Politechnika Warszawska
dr hab. Artur Pacewicz, Uniwersytet Wrocławski
dr Andrzej Serafin, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
dr Janusz Kucharczyk, Wyższe Baptystyczne Seminarium Teologiczne w Warszawie
dr Rafał Katamay, Wyższa Szkoła Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach
Program
9:00-9:15 Rozpoczęcie
9:15-10:00 prof. dr hab. Bogdan Dembiński (stacjonarnie)
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Teoria idei w perspektywie nauki greckiej
10:00-10:30 prof. dr hab. Anna Lemańska (online)
Matematyczność przyrody a platonizm matematyczny / abstrakt ›
10:30-11:00 dr hab. Zbigniew Król (stacjonarnie)
Międzynarodowe Centrum Ontologii Formalnej, Politechnika Warszawska oraz Zespół Filozofii i Hermeneutyki Matematyki, Instytut Filozofii i Socjologii PAN
Rola i aktualność platonizmu w matematyce i nauce / abstrakt ›
11:00-11:30 ks. dr. hab. Wojciech Piotr Grygiel (stacjonarnie)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
Elementy platońskie w filozofii fizyki Alberta Einsteina / abstrakt ›
11:30-12:00 dr hab. Zbigniew Danek (online)
Platońska idea – wizualna obecność Bytu / abstrakt ›
12:00-12:30 dr hab. Wiesława Sajdek (stacjonarnie)
Uniwersytet im. Jana Długosza w Częstochowie
Idea Dobra w „Rzeczpospolitej” Platona jako zasada ontologiczna / abstrakt ›
12:30-13:00 dr Dydak K. Rycyk OFM (stacjonarnie)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
Czy Platon używa terminów eidos i idea zamiennie? Kilka uwag nt. etymologii i kontekstów stosowania terminów eidos oraz idea u Platona i u jego poprzedników / abstrakt ›
13:00-14:00 Obiad
14:00-14:30 dr hab. Janusz Kaczmarek (stacjonarnie)
Uniwersytet Łódzki
Idee, Atrybuty – versus – Obiekty i Tropy / abstrakt ›
14:30-15:00 dr hab. Gabriela Besler (online)
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Gottloba Fregego rozwój koncepcji myśli w latach 1879-1925. Czy Frege był platonistą? / abstrakt ›
15:00-15:30 dr Anna Musioł (stacjonarnie)
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Apologeci badeńskiej i marburskiej szkoły neokantyzmu wobec ontologiczno-metafizycznego stanowiska Platona / abstrakt ›
15:30-16:00 dr Alicja Pietras (stacjonarnie)
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Platonizm w ontologii Nicolaia Hartmanna / abstrakt ›
16:00-16:30 dr Rafał Katamay (stacjonarnie)
Wyższa Szkoła Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach
Byt jako istota w filozofii Platona / abstrakt ›
16:30-17:00 mgr Michał Łukasz Borkowski (stacjonarnie)
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Nieśmiały duch platonizmu – Heideggerowskie wskrzeszanie prawdy / abstrakt ›
17:15-18:15 Panel dyskusyjny 1 (prowadzi dr Rafał Katamay)
Status obiektów abstrakcyjnych w platonizmie: mentalny, immanentny czy transcendentny
9:15-10:00 prof. dr hab. Janina Gajda (online)
Platon – prekursor nowożytnego racjonalizmu?
10:00-10:30 dr hab. Przemysław Paczkowski (online)
Uniwersytet Rzeszowski
Style filozoficznego myślenia w antyku: Platon i Arystoteles / abstrakt ›
10:30-11:00 dr hab. Bogusław Paź (stacjonarnie)
Uniwersytet Wrocławski
Platonizm w metafizyce i ontologii N. Malebranche’a
11:00-11:30 dr hab. Tadeusz Bartoś (online)
Akademia im. A. Gieysztora w Pułtusku
Platonizm jako produkt / abstrakt ›
11:30-12:00 dr Marek Błaszczyk (online)
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Spór o platonizm / abstrakt ›
12:00-12:30 dr Andrzej Serafin (stacjonarnie)
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
Platon Hegla w zapiskach polskich słuchaczy wykładów z historii filozofii / abstrakt ›
12:30-13:00 dr Łukasz Pikuła (online)
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Metafizyczny przewrót. Problem władzy w filozofii państwa u Platona
13:00-14:00 Obiad
14:00-14:30 dr Agnieszka Woszczyk (stacjonarnie)
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Status duszy indywidualnej w metafizyce Plotyna / abstrakt ›
14:30-15:00 dr Janusz Kucharczyk (stacjonarnie)
Wyższe Baptystyczne Seminarium Teologiczne w Warszawie
Platonizm w średniowieczu / abstrakt ›
15:00-15:30 Julian Piotr Maciejewski (stacjonarnie)
Uniwersytet Warszawski
Teoria idei świętego Bonawentury / abstrakt ›
15:30-16:00 mgr Adriana Simoncelli (online)
Uniwersytet Jagielloński
Platońska ontologia płci i tożsamości / abstrakt ›
16:00-16:30 mgr Justyna Horbowska (online)
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Kwestia duszy w późnym neoplatonizmie / abstrakt ›
16:30-17:00 mgr Patryk Zając (stacjonarnie)
Uniwersytet Wiedeński
Poza antyplatoński resentyment? O niespłacalnych zadłużeniach neopragmatyzmu / abstrakt ›
17:15-18:15 Panel dyskusyjny 2 (prowadzi dr Janusz Kucharczyk)
Znaczenie Platona i platonizmu w dziejach filozofii
18:15-18:20 Zakończenie konferencji
Terminy
Rejestracja uczestników: 29.05.2022
Zgłoszenie referatu: 30.04.2022
Zgłoszenie artykułu: 30.06.2022
Przesłanie artykułu: 15.09.2022
Wpłata za konferencję: 05.05.2022
Wpłata za artykuł: 30.06.2022
Opłaty
Opłata za udział w konferencji obejmuje koszty jej organizacji, materiały konferencyjne, catering w obu dniach konferencji. Opłata za publikację obejmuje wydanie papierowej wersji monografii złożonej z artykułów pokonferencyjnych.
Udział stacjonarny
Bierny lub z referatem – 60 zł
Bierny lub z referatem + publikacja – 160 zł
Bierny (bez obiadu i materiałów konferencyjnych) – 0 zł
Udział online
Bierny lub z referatem – 0 zł
Bierny lub z referatem + publikacja – 100 zł
Dane do wpłaty:
nr konta: 39 1140 1078 0000 4048 1400 1004 (mBank)
Wyższa Szkoła Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach
ul. Bankowa 8
40-007 Katowice
tytuł wpłaty: imię i nazwisko – Platonizm
termin wpłaty: do 5 maja 2022 r.
można też osobno wpłacić za publikację artykułu do 30 czerwca 2022 r.