
2-3 czerwca 2022
Platonizm
w metafizyce
/ ontologii
źródła, dzieje, aktualność, krytyka
Patronat merytoryczny:


dr hab. Gabriela Besler
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Gottloba Fregego rozwój koncepcji myśli w latach 1879-1925. Czy Frege był platonistą?
Początki koncepcji myśli są widoczne już w pierwszej książce Fregego, Begriffsschrift (1979), jednak pełna koncepcja trzech królestw, z których jedno jest królestwem myśli, została przedstawiona dopiero w artykule Myśl. Studium logiczne, napisanym w 1918 roku, po przeczytaniu rękopisu Traktatu Ludwika Wittgensteina. Słowo „myśl” pojawia się we wszystkich tekstach Fregego po 1884 roku.
Oto cechy, które Frege przypisywał myśli / królestwu myśli: obiektywna, niezmienna, niezmysłowa, bezczasowa, niezależna od jakiegokolwiek podmiotu poznającego, realna (ale jej realność jest inna niż realność rzeczy czasoprzestrzennych), wcześniejsza od zdania w którym jest wyrażana, tylko w stosunku do niej może w ogóle pojawić się kwestia prawdziwości.
Chociaż Frege nigdzie tego wyraźnie nie stwierdza, a wśród jego badaczy brak zgody w tym względzie, uważam go za platonistę. Wszystko jednak zależy od definicji platonizmu.