Pytanie „czym jest pszczoła” pojawia się w dialogu Menon Platona w kontekście rozmowy o cnocie (inaczej dzielności) (gr. ἀρετή, arete) (Menon 70a-72a), czyli takiego ukształtowania duszy człowieka w oparciu o wiedzę, które pozwala mu działać najlepiej w danej dziedzinie. Menon zapytany, czym jest cnota, zaczyna wyliczać różne dzielności: mężczyzny, kobiety, dziecka, starszego człowieka. Sokrates chce się jednak dowiedzieć, co łączy te różne cnoty, skoro nazywa się je tym samym wyrazem. Pytanie o pszczołę, jakie się tu pojawia, ma być obrazem (gr. εἰκών, eikon) analogicznym, pozwalającym uchwycić jedność różnego rodzaju dzielności, podobną do jedności całego roju pszczół.
Czym jest (gr. ὅτι ποτ᾽ ἐστίν, hoti pot estin) pszczoła? Nie chodzi o jakąś własność pszczoły, np. to, że ma dwie pary skrzydeł czy gdzieniegdzie żółte barwy (które mają tylko niektóre gatunki spośród około 450 występujących w Polsce). Podwójne skrzydła posiadają ważki, a żółte są też słoneczniki. Sokrates wyjaśnia, że chodzi mu o istotę (gr. οὐσία, ousia) (Menon 72b1-2) pszczoły. Istota to taki rodzaj bycia (słowo ousia pochodzi od czasownika „być”), który sprawia, że pszczoła jest pszczołą, a nie słonecznikiem czy ważką. Co więc sprawia, że pszczoła jest pszczołą? Wyraz „pszczoła” , który odnosimy do tego jednostkowego, żółtego, skrzydlatego bytu? A może rozumienie, które symbolizuje ten wyraz, to znaczy, że wcześniej przyglądaliśmy się różnym konkretnym bytom i zdołaliśmy powiązać taką kompozycję cech (np. jest po części żółta, ma skrzydła, może użądlić itp.), którą właśnie posiadają tylko niektóre jednostki i nazwaliśmy je jednym wyrazem – „pszczoła”?
Sokrates wskazuje na inną możliwość: że jednostki te mają coś, dzięki czemu nie różnią się od siebie, choć są przecież liczne i różne. To coś, co sprawia, że są tym samym, czyli źródło ich tożsamości i zarazem odrębności od innych gatunków. Sokrates nazywa to ideą (gr. εἶδός, eidos) (Menon 72b-c). Idee, wraz z naczelną ideą dobra, powie później Platon w Fedonie i Państwie, są przyczyną poznawalności świata oraz przyczyną takiego, a nie innego istnienia świata. Tu, dla nas, dla zrozumienia, czym jest fizyczna pszczoła, ważne jest to drugie, czyli przyczyna istnienia jako pszczoła, przyczyna bycia pszczołą.
Odpowiedź Platona wydaje się prosta: istotą pszczoły jest idea, czyli taki rodzaj bytu, który sprawia, że wszystkie pszczoły są podobne do siebie, a jednocześnie różne od innych owadów. Wszystkie te jednostki mają w sobie to samo: jedną i tę samą ideę, która czyni je podobnymi. Takiej mocy sprawczej nie mają ani ludzkie słowa, ani myśli. Dopiero dzięki temu człowiek może je rozpoznawać i nazywać jednym wyrazem. Oczywiście nazywał i nazywa je różnie: pszczoły, bees, μέλιτται, النحل, 蜜蜂, czasem myli z innymi owadami (bzygiem czy osą), różnie też je klasyfikował. Pszczoły mogą być też odmiennie postrzegane przez różne byty: człowieka, kota, ptaka czy nietoperza, jako kolorowe, monochromatyczne, z dodatkowymi kolorami (ultrafiolet) lub przy pomocy echolokacji. Nie zmienia to jednak faktu, że jest coś w tych jednostkach zwanych pszczołami, a nie w oku człowieka czy jakiegoś zwierzęcia, co sprawia, że każda z tych jednostek, może na przykład w obronie własnej użądlić, że ma jedną i tę samą, charakterystyczną naturę.