Weźmy zbiór wszystkich krzywd, jakie dzieją się w świecie, dotyczących ludzi, ale też świata zwierząt, roślin czy globalnie całej planety. Czyjąś śmierć, płacz spowodowany rozstaniem, czyjąś pustkę w życiu, samotność, czyjeś niesprawiedliwe potraktowanie, poniżenie z powodu płci lub zmiany płci, ograniczenie wolności kobiet przez rząd, śmierć dzieci nienarodzonych, złamanie nogi, przez człowieka, ale też przez psa i mrówkę, tak więc wszystkie, różnego typu, duże i małe, nie pomijając naprawdę żadnej, nawet najmniejszej krzywdy. Mamy więc ogromny, wielobilionowy zbiór wszystkich krzywd. Następnie w tym zbiorze zróbmy podzbiory, łącząc ze sobą podobne krzywdy. Tych podzbiorów jest również ogromna liczba, bo typologie można mnożyć, np. problem pedofilii może dotyczyć księży katolickich, muzułmanów, lekarzy, artystów, tancerzy, nauczycieli, środowisk gejowskich itd.
Serce człowieka może być wrażliwe na każdą pojedynczą krzywdę, w szczególności dziejącą się na naszych oczach, ale rozum, a właściwie idee, które się w nim znajdują, sprawiają, że nasza wrażliwość i uwaga zostaje nakierowana na pewien typ krzywd z pominięciem innych. Idee naświetlają nam jedne krzywdy, inne pozostawiając w cieniu. Pokazują jedne krzywdy jako ważniejsze od innych. Idee, które tkwią w umysłach ideowców i praktyków, idee codziennie przekazywane poprzez różnego rodzaju media w postaci komentarzy, serwisów informacyjnych, ale też filmów, reportaży, blogów, a nawet komentarzy czytelników, sprawiają, że widzimy jedno, podczas gdy drugie nie zostaje zauważone. Nie sposób widzieć wszystkiego, a przynajmniej na raz. Dlatego pluralizm idei sprawia, że ludzkie umysły są podzielone i zwrócone w różne strony. Pod tym względem pluralizm idei wydaje się dobry. Dzięki niemu ludzie mogą nakierowywać się na różne krzywdy, a nie na ich jeden typ i im przeciwdziałać lub niwelować.
Idee są więc ważne, zarówno ich rozważanie, jak i kierowanie się nimi w praktyce, w szczególności różnymi ideami, które pozwalają na rozpoznanie odmiennych typów krzywd, jakie dzieją się w świecie. Oczywiście niektóre idee mogą przyczyniać się do pomnażania krzywd, niektóre mogą być promowane ze względu na czyjeś interesy, a pluralizm może mieć inne pozytywne aspekty, ale też negatywne. Tu jednak chodziło o ten jeden pozytywny aspekt pluralizmu idei.